Aikamme lapsia – kolme vinkkiä

Olemme aikamme lapsia, mikä erehdyttää meitä pitämään nykymaailmaa normaalina olotilana. Yksi tämän päivän tunnusomaisia piirteitä on omiin kupliimme jumiutuminen. Ne toimivat ajatustemme kaikukammioina ja vahvistusvinoumien kasvualustoina. Elämme itsemme kaltaisten maailmassa, mikä tekee elämästämme historiatonta. Kuuntelemme kaltaisiamme ja ikäisiämme. Aiemmat elämänkokemukset Lue lisää…

Vitkuttelu ja strateginen oppiminen

HS-artikkelin (Valtteri Parikka, 28.12.2022) mukaan aivomme karttavat asioita, joissa palkinto on jossain sumuisessa tulevaisuudessa. Luolaihminen (mieluummin kannattaisi puhua muinaisihmisistä tai metsästäjä-keräilijöistä) keskittyi ratkomaan akuutteja ongelmia ja sai siitä tyydytystä. Vitkuttelulle siis on olemassa uskottava evolutiivinen perusta. Muinoin kannatti keskittyä hengissä Lue lisää…

Työelämän uudistajan TOP5

Työterveyslaitoksen Minna Toivanen kuvasi osuvasti aikaamme Helsingin Sanomien Minä väitän-kirjoituksessa (19.10.2022), jonka otsikko oli Elämän ylikuumeneminen. Hänen mukaan työtämme ja elämäämme hallistee lillukanvarsien tekeminen, työn ytimen hukkaaminen, oman työnkuvan epäselvyys, itse asetetut ja ulkoa tulevat vaatimukset ja ideaalit, työhön liittyvä Lue lisää…

Oppimisen johtajan tarpeellisuus

Olen pohtinut otsikon teemaa Oppimisen johtaja (CLO) -kirjassani (Ajantieto 2021). Kirjan ensimmäisessä luvussa esitin viisi oppimisen johtajan tarpeellisuutta korostavaa teesiä: (1) Oppimisen johtajaa tarvitaan herättämään tietoisuutta ja kiinnostusta maailman ja organisaation toimintaympäristön muutoksiin. (2) Oppimisen johtajaa tarvitaan valjastamaan jatkuva, laaja-alainen Lue lisää…

Suorittamisen tyrannia

Ennen avaruusaluksen lähettämistä suoritetaan lähtölaskenta. Uuden voimalaitoksen putkistojen tiiveys ja kestävyys testataan suorittamalla koeponnistus. Jälkimmäinen tuntuu luontevammalta kuin ”kokeilemalla ponnistus”. Myös ylioppilaskokeet ja tutkinnot suoritetaan, joten sanalla on sijansa. Suorittaminen saa huvittavia ja ironisia piirteitä, kun sillä viitataan aktiiviseen, intensiiviseen Lue lisää…

Työyhteisöjen oppimisen johtaminen – peruskäsitteitä

Oppiminen ja osaaminen Puhumme työelämässä tavallisesti osaamisesta, osaamisen johtamisesta, osaamisen kehittämisestä ja henkilöstön kouluttamisesta, raportoimme koulutuspäivistä. Oppiminen tulee sanana vastaan elinikäisen ja jatkuvan oppimisen sekä oppivan organisaation käsitteissä. Käsitteinä oppiminen ja osaaminen kuuluvat yhteen, mutta ne eivät tarkoita samaa. Oppiminen Lue lisää…